|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen | Inloggen | Registreren
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
Relatie tussen scoliose en hernia, en opereren of niet?
| Auteur |
Bericht |
|
Suzanne
|
 Relatie tussen scoliose en hernia, en opereren of niet?
Hallo,
Ik ben 20 jaar oud en heb sinds mijn 19e een hernia op L5-S1 en een uitpuilende tusselwervelschijf zonder zenuwbeknelling op L4-L5. Dit begon anderhalf jaar geleden met tintelingen in mijn been en pijn in mijn bil. Uiteindelijk is er via een sportarts een MRI scan gemaakt waarop de hernia is vastgesteld. Aangezien ik geen acute klachten had heb ik afgewacht. Een jaar lang had ik afwisselende periode gehad van nauwelijks klachten waarin ik veel activiteiten kon doen en periode met aanzienlijk meer klachten en beperkingen bij activiteiten als sporten, vakantie, uitgaan, studeren, stages, werken. Sinds mijn vijftiende is bij mij een lichte scoliose vastegesteld, door de scoliose staat mijn bekken scheef, hiervoor draag ik een zooltje. Daarnaast heb ik congenitale heupdysplasie gehad en als kind bij het zitten in de auto veel last gehad van mijn stuitje/heiligbeen. Nog steeds heb ik regelmatig last van rugklachten, 'klakkende' heupen en pijn aan mijn heiligebeen en SI-gewricht. Ik vroeg mij of er een verband kan zijn tussen deze klachten en het ontstaan van mijn hernia? En of het valt te verwachten dat er in de toekomst hierdoor opnieuw een hernia kan ontstaan?
Daarnaast vraag ik me af of het zinvol is om mij te laten opereren aan hernia, aangezien ik al een aantal klachten had en mij dan ook afvraag of de klachten van tinteling en pijn worden veroorzaakt door de hernia of dat deze door andere afwijkingen in mijn rug zijn ontstaan?
Ten slotte vraag ik me af of het verstandig is om met chronische herniaklachten geopereerd te worden. Ik heb nooit acute klachten gehad, dus er was geen indicatie voor opereren. Maar aangezien ik na een jaar nog niet klachtenvrij was en de nieuwe MRIscan die na een jaar is gemaakt eerder een verslechtering dan een verbetering van de hernia liet zien zit ik er nu toch over te denken. Ik wil namelijk genieten van mijn jonge leeftijd en van mijn beperkingen afkomen, aan de andere kant wil ik niet veel ernstigere beperkingen krijgen door het ontstaan van eventuele complicaties van de operatie. Bovendien ben ik erg bang voor het littekenweefsel dat bij iedere operatie ontstaat (o.a. door het mogelijk ontstaan van een volgende hernia gezien mijn jonge leeftijd). Wat te doen, operenen of niet?
Groeten, Suzanne
|
| do sep 17, 2009 12:12 pm |
|
 |
|
Annemiek
|
 Re: Relatie tussen scoliose en hernia, en opereren of niet?
Hoi,
Ik lig momenteel te herstellen, en vind het enigszins prettig je verhaal te lezen. Ben zelf namelijk ook 20 jaar, en ook een hernia op L5-S1, en een kleinere hernia op L4-L5. Scoliose zit bij ons in de familie, maar ik schijn het niet te hebben. Ik kan me voorstellen dat scoliose wel degelijk invloed heeft op je hernia's, immers, er komt meer druk op jouw onderste tussenwervelschijven dan 'normaal' is en daar zijn ze natuurlijk niet op gebouwd.... en bij teveel druk (als oorzaak dus een scheve houding, of een scheve ruggegraat) gaat het nou eenmaal verkeerd...
Zelf loop ik minder dan een half jaar met deze klachten. Ik had zo'n ondragelijke pijn dat ze besloten te opereren, de onderste dan. Toen ik wakker werd op de uitslaapkamer moest ik huilen; van geluk, ik had geen pijn meer en voelde mijn been weer, wat een genot. Nu ben ik 2 weken verder en ik volg heel netjes en precies de aanwijzingen van de fysio. Veel rusten, maar toch regelmatig lopen en netjes mn oefeningen doen. Ik ben er zeker van dat dit goed gaat komen. De andere hernia, tja daar heb ik naarte leven, maar dat kan prima verlopen!
Ik heb enorm uitgekeken naar de operatie, inderdaad, ik wil kunnen genieten van mijn leven. Ik kon ook voor fysio kiezen zonder operatie, maar dan had ik nog een half jaar zoveel pijn moeten hebben, niet kunnen werken, niks kunnen doen. En dan weet je niet eens hoe het af loopt...
Een tante van mij heeft ook hernia, maar die heeft 'dragelijke' pijn (ja wat is dragelijk als je er zo lang mee moet lopen..). Die heeft ervoor gekozen samen met de chirurg om niet te opereren. Zij is in de 40 en de fysiotherapie die zij nu volgt werpt zijn vruchten af! Dus ook dat is natuurlijk een optie waarmee jij door kunt gaan...
Ik vind het echter wel spannend hoe dit uit gaat pakken in de toekomst. Inderdaad; gaat er veel littekenweefsel groeien wat tegen mijn zenuw aan gaat drukken? Hoe ben ik over 20 jaar? Hoe pakt dit allemaal uit? Zelf heb ik het er voor over gehad, en je weet nooit wat de toekomst je gaat brengen. Je kunt alleen doen wat je zelf denkt dat er gedaan moet worden, om het heden en de toekomst zo goed mogelijik te doen verlopen!! Ik denk absoluut dat mijn levenskwaliteit hiervan verbetert wordt, zoals het hiervoor was kon echt niet, maar ik hoop ook dat het me gegund is om over een aantal jaren geen nadelen van de operatie te hoeven ervaren...
Mijn advies voor je twijfels, ga in overleg met een neurochirurg, en vraag eventueel een second opinion aan om je blikveld daarin te verbreden....
Succes!
|
| wo nov 04, 2009 3:33 pm |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 2 berichten ] |
|
|