Welkom bij herniakliniek.nl - Rugkliniek Iprenburg   Disclaimer   Sitemap   Admin

Plaats een nieuw onderwerp  Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Hernia recidief L4/L5 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Hernia recidief L4/L5
Hallo,

Mijn vriendin (met spastica diplegia) heeft 1,5 jaar geleden een herniaoperatie gehad (L4/L5) in combinatie met een kanaalstenose. Een maand geleden werd er middels een MRI bij haar op dezelfde plek een nieuwe hernia ontdekt. Dit terwijl de discus, blijkens het verslag van de operatie, geruimd is.

Heeft uw kliniek ervaring met erg complexe cases zoals die van mijn vriendin.. Zijn er ook
nadelen aan de endoscopische techniek bij een ingreep zoals die bij haar gedaan zou moeten worden ?
gr en bedankt
Frank

wo jul 08, 2009 1:28 pm
Meld dit bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hernia recidief L4/L5
Recidief hernia komen in de literatuur voor in 5 tot 18 procent van alle gevallen.
Bij een retropectieve studie met een follow up van 1 tot 3 jaar van door mij 255 endoscopisch transforaminaal geopereerde patiënten was dat percentage 6,6 %.
Bij toename van de technische vaardigheden is dit percentage nog wat lager geworden.

Voor een artikel over de voordelen van een transforaminale endoscopische operatie (een toegang door maagdelijke anatomie) zie hieronder:

http://www.herniakliniek.nl/uploads/fil ... ogland.pdf

Menno Iprenburg
orthopedisch chirurg

ma aug 10, 2009 9:09 pm
Meld dit bericht
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]